2023-2

Eindelijk was het zover. We gaan we naar Oostenrijk!!

Vrijdag ochtend toen ik wakker werd had ik zoiets van Yessss. Na een lekkere bak koffie kreeg ik een verontrustend appje van onze Carlo. Danny ik heb stress! Bij het lezen van die eerste zin had ik zoiets van o jee. Ik ben door mijn knie gegaan vervolgde Carlo. Maar ik zit nog in de wedstrijd hoor. Dat was even schrikken natuurlijk. Zoals vele weten is Carlo een vaste waarde voor onze blinde skiërs. Dat gemis zou niet even opgevuld kunnen worden! Gelukkig kreeg ik in de middag een appje met daarin een foto van allerlei ski attributen uitgestald op een bed met de tekst, IK BEN ER BIJ.. Pffff gelukkig zeg!!

Vrijdag rond een uur of 19.00 was ik bij de eerste opstapplaats in Numansdorp. Man man man wat een weerzien was het. De meeste deelnemers stappen daar op namelijk. De knuffels vlogen in het rond en soms zag ik ook een traantje van geluk. We gaan weer!! In zowel Utrecht als Zevenaar pikten we de laatste mensen op om vervolgens de nacht in te rijden.

Bij de grens Nederland Duitsland moest onze chaufeur even de schijf op het buitenland zetten. Dit gebeurde op een parkeerplaats. En raad eens… We werden tegengehouden door de Duitse grens politie.. Controlle dein papieren bitte!! Al snel bleek alles in orde te zijn en mochten we onze weg vervolgen naar Oostenrijk.
Het bleef heel lang gezellig en druk in de bus. We hadden namelijk veel aan elkaar te vertellen, we hadden per slot van rekening elkaar heel lang niet gezien!

Rond een uur of 10.00 kwamen we aan in Hüttau. Eerst even snel naar de ki verhuur want Bachir (onze chauffeur deze week) mocht na 11.15 uur niet meer rijden. Ik heb in mijn carrière bij de SSO nog nooit zo snel ski’s en aanverwante artikelen gehuurd! In een wereld record van wel 20 min had iedereen zijn spullen en gingen we naar het Hotel.
Nadat alle spullen uitgepakt waren werd er genoten van onze lunch.

Na de lunch vertrok een grote groep naar de lokale kroeg waar de nodige drankjes werden genuttigd.
Ik ging samen met Vincent, Maurice, Jolanda en Jet de omgeving verkennen. De langlaufers gaan naar Untertaurn en de skiers zullen hun eerste meters in Flachau gaan maken.

Bij het schrijven van dit verslag ( Zondagochtend 07.00 uur) Worden we gewekt door een grote Flugel fles met daarin Jeroen op de voet gevolgd door DJ Rogier als zijn wingman. Ik hoor veel gezang op de gang. De eerste ski dag kan beginnen!

Alle belevenissen van vandaag zullen jullie lezen in het volgende verslag!

Lieve groet vanuit Oostenrijk.

Zondag

Vandaag is het onze eerste ski, langlauf en wandeldag.

Zoals ik gisteren al zei werden we vrolijk wakker gemaakt. Iedereen was fris en fruitig na een lange nacht slapen. Iedereen zat dan ook vroeg aan het ontbijt.

Om 09.00 uur vertrok de bus nog even naar de skiverhuur om een aantal opgefriste ski’s te halen. Daarna vervolgde wij onze weg naar flachau alwaar de skiërs er als eerste uit gingen.
De langlaufers gingen vervolgens het hoger opzoeken in Untertaurn.

Bij de skiërs werden al snel de eerste meters gemaakt. Wat me opviel was dat het niveau wat al meteen heel hoog lag. De jaren van afwezigheid in de bergen had daar klaarblijkelijk niets mee te maken! We hebben dit jaar best wel een aantal nieuwe begeleiders. Ook zij blende al heel snel in onze groep.

Als snel hoorde ik het bij de langlaufers erg hard aan het waaien was. Zo hard dat er een aantal niet op de latten kon blijven staan. Begeleidster Jet had wel een ideetje. Zoef weg was ze en even later kwam ze met een aantal zitsleetjes terug. Ik kan jullie vertellen dat de snelheden die op de sleetjes werden gehaald Max verstappen jaloers op zou zijn.

In de middag begonnen de eerste sneeuwvlokjes te vallen hoger in de bergen. Het zicht werd wat minder maar dat weerhield de meeste niet om door te gaan. Rond een uur of drie zaten de langlaufers en wandelaars in de bus om vervolgens die skiërs op te halen. Voldaan gingen we naar het hotel om daar ons op te frissen en te gaan eten want om 20.00 uur was het BINGO tijd.

Precies klokslag 20.00 uur brulde een lied van de Alpenzusjes door het hotel en kwamen: Jaap, Angelique en Anja met leuke dirndls aan binnen. Dit keer was het geen gewone bingo maar een geluid bingo, snapt u het nog? Ik ga het uitleggen. Op de tafels lag een kaart met afbeeldingen. Vervolgens werden er geluiden afgespeeld en we moesten raden wat we hoorden. Na het behalen van een aantal bongo’s starten na een korte pauze ronde 2. Het raden van muziek. Dus titel en zanger of zangers. Bij het horen van de eerste tunes was het meteen feest. De tafels werden verlaten om de dansmoves zijn werk te laten doen. Ik weet niet wat belangrijker was, De bingo of het dansen op de muziek. Ook weer vielen er vele bingo’s. Wat een geslaagde eerste avond. Moe en voldaan vetrokken we naar onze kamers. Al snel was het heel stil in het hotel.

Vandaag (maandag) gaan we met de langlaufers en wandelaars naar Filzmoos. Met de gondel omhoog om aldaar het gebied onveilig te maken. De Skiërs zullen hun meters weer gaan maken in het mooie Flachau.

Ik kan jullie alvast verklappen dat het vanavond Hollandse avond is. Ik heb zo een vermoeden dat het een gekke boel gaat worden. Ik houd jullie op de hoogte!!

Maandag
Goede morgen Nederland!

We werden wederom gewekt door het illustere duo Jeroen en Rogier. Dit ging weer met de nodige luide muziek en vrolijkheid.

Gisteren toen we de pistes verlieten regende het heel hard. Dus vanochtend waren er sommige best zenuwachtig over hoe de pistes erbij zouden liggen vandaag. Ik stond even buiten het hotel en zag dat de sneeuwval grens het hotel bijna genaderd was. Dus op de pistes zou het wel goed komen vertelde ik de groep.

Na het ontbijt werd de bus met militaire precisie ingepakt waarna we klokslag negen uur wegreden naar flachau om daar de skiërs uit te laten stappen. De langlaufers/wandelaars zijn naar Filzmoos gereden om daar de lift naar boven te pakken. Maurice had daar een mooi wandelpad gevonden hoog in de bergen. En wat was het daar mooi!

Zoals ik al aangaf waren de nodige centimeters tot onderaan de gondel gevallen en zag alles er weer fris wit uit. De zon scheen en we gingen een mooie dag tegemoed.
De sneeuw was wel wat zwaar want deze was gevallen nadat de pistes geprepareerd waren. Toch zag ik dat iedereen weer beter skiede dan de dag ervoor.

De langlaufers hebben veel gewandeld en gesleed. De foto’s zeggen meer dan duizend woorden.

’s Avonds na het avondeten begon om 20.00 uur onze hollandse avond met als Thema: Ik hou van Holland. Onder leiding van de enige echte Linda de Mol werd de avond aan elkaar gepraat. Twee groepen werden er gemaakt die aangevoerd werden door de team captains Joke en Jacqueline. Er ontstond een gezonde strijd tussen beide teams. Uiteindelijk won het team van Joke nipt.
Na de overwinning werd er nog lang gefeest en bleef het tot laat onrustig in Huttau!

Dinsdag:
Allereerst mijn excuses dat het verslag van gisteren zo laat te lezen. Ik beloof jullie dat ik het goed maak met jullie!

Gisteren na een korte nacht slapen zaten we desondanks toch op tijd aan het ontbijt. Na overleg met Maurice besloten we dat de langlauf/wandelgroep naar Kleinarl ging om daar de bel onveilig te maken. Jet was gelukkig weer van de partij! De ski groep ging weer als vanouds naar Flachau.

Het had de nacht ervoor niet meer gesneeuwd dus wisten we zeker dat de pistes en loipes er goed bij zouden liggen. Al rijdend naar onze bestemmingen brak de zon door en heeft de hele dag geschenen. Gelukkig hadden we het weerbericht al gelezen en hadden we ons ingesmeerd.

De eerste meters werden alweer snel gemaakt. Ik was bij de skiërs en even na de eerste kop koffie werd ik geroepen door Jeroen en Rogier. Ik moest er toch aan geloven aan hetgeen ik een paar jaar uitstel. Het Skiën in een blinde beugel. Geheel zonder zicht en met het volste vertrouwen in de mannen ging ik naar beneden. Ik moet jullie vertellen dat het een hele belevenis was! Nu heb ik enig sinds een idee hoe het moet voelen voor Albert, Marco en Henk.

Ook zag ik begeleiders wisselen van deelnemers. Dat was een mooi gezicht. Ik zag vele lachende gezichten en een hoop gejoel op de piste.
Op een gegeven moment zag ik alle skiënde deelnemers achter elkaar skiën. Op een gepaste afstand de begeleiders. Wat een mooi gezicht was dat.

Ook de langlaufgroep hebben de nodige meters gemaakt. Op de latten, lopend of kruipend door de sneeuw. Tijdens de pauze werd er zoals gewoonlijk heerlijk gegeten en gedronken.
Op de gebruikelijke tijdstippen werden we weer opgehaald om naar het hotel te gaan. Snel eten en opfrissen want we gingen naar musistadl. Lekker uit!

Omstreeks 20.00 uur vetrokken we naar Flachau. Toen we naar binnen gingen hoorde we dat de band al aan het spelen was. Snel de jassen ophangen, wat drinken bestellen en hop de dansvloer op. De dansvloer was als vanouds weer voor ons helemaal alleen! Jullie zullen wel denken, was het niet druk? Jawel heel druk! We pakte gewoon onze ruimte en genoten vollop!
Omstreeks 23.00 uur moest ik iedereen van de dansvloer trekken om weer naar de bus te gaan. Uiteindelijk de laatste van de vloer kunnen plukken. Wat een gezelligheid! In de bus was het nog niet over! De muziek hard aan en zingend reden we naar het hotel. Toch werd het snel rustig in het hotel.

Woensdag:
Vanochtend konden we heerlijk een uurtje langer uitslapen! Dat was ook wel nodig. We hadden zo hard gefeest gisteren.

Ik was even vergeten dat niet iedereen mee is gegaan naar Musistadl. De kleine groep die in het hotel waren achtergebleven speelden het spel wie ben ik. Ik werd hard gelachen om de vragen en antwoorden.

Toen ik de gordijnen open deed zag ik dat het flink aan het sneeuwen was. Nu dus ook bij het hotel was het wit geworden. Niet alleen zag dat het sneeuwde ook vele anderen en trokken snel de conclusie om niet te gaan skiën. De meeste skiërs sloten zich aan bij de langlauf / wandel groep. Deze was nog nooit zo groot geweest. Een paar die hards wilden echt skiën vandaag en werden dan ook afgezet bij de rote 8.

Vandaag was ook een korte ski dag aangezien we ook nog kadootjes voor thuis moesten kopen. Sssssttttt weten jullie niet!

De wandelgroep heeft een mooie stukje afgelegd onder het genot van muziek. Diverse sneeuwengelen verder werd het toch weer tijd om naar de lunch te gaan.
Om 13.30 uur zijn we met z’n allen naar Altenmarkt gegaan om daar de dagelijkse economie een boost te geven. Na vele euro’s uitgegeven te hebben en een bezoek aan de lokale bakker gingen we weer naar het hotel.

Nu op het moment van schrijven is de groep Hüttau aan het onveilig maken. Er staan diverse vossen in het dorp die gevonden moeten worden. Eenmaal gevonden worden er diverse opdrachten uitgevoerd. Ik kan jullie vertellen dat het dorp op dit moment aardig verlicht is!
O ja de Glühwein (ook zonder alcohol) staat al buiten om de verkleumde lijfjes op te warmen.