2020-3

Vandaag is het zover
De koffers zijn gepakt de eerste zijn al uit huis vertrokken .
Langzaamaan komt een ieder die meegaat in beweging.
Zonnebrandcreme mutsen sjaals handschoenen   check
goed humeur slaapmutsje check
rest komt goed
 morgen meer

Op geleide van onze eigen weerman Peter ’’Paulusma’’ Zwanenburg, die ons, met een verkeerde trui en een goed hoofd, of was het anders om, alleen maar mooi weer beloofde, stapten we in een glanzende zeer goed uitziende bus. Na een voorspoedige reis, zonder extra oponthoud, bereikten we Hüttau om 11.30 uur. Hier werden we ontvangen door een grande comité bestaande uit Gerrie, Jorine, Peter, Birgit en Hubert. Het was een warm weerzien en het leek of we nog geen week weg waren geweest. Alvorens de bus uit te pakken konden we genieten van een heerlijke pasta. En kregen we de laatste up-date over de kamerindeling. Hubert en de bouwvakkers maakte er een potje van, geen stoelendans maar een kamerdans,  maar het resultaat mag er wel zijn. Na de bus uitgepakt te hebben werden de kamers ingepakt. Sommige mensen kwamen nog een beetje kastruimte tekort.
Daarna op naar Klieber om de benodigde ontbrekende benodigdheden op te halen. Hier werd de firma Klieber waar we al 25 jaar trouwe klant zijn, verrast op echte Goudse stroopwafels.

Vervolgens naar de rote 8er om daar de aanhanger neer te zetten en een stukje van de sneeuw te proeven. Alhoewel sommigen ook de gelegenheid te baat namen om echte Wagrainer choco mit Sahne uit te proberen.
Tegen 18.00 uur aan tafel en geloof het of niet ons avondprogramma begon om 19.32 uur om om 19.35 uur af gesloten te worden. Een ieder was moe en koos voor zijn of haar beste bestemming. In veel gevallen was dat een lekker kopkussen.
Wordt vervolgd.

Hallo allemaal
Vanmorgen gewekt door Jeanne (die op de lijst stond) en Herbert (de goeie stakker) die weer een opdracht van Jeanne uitvoerde. Guten morgen was het liedje waarmee hij het deed. Wisten jullie trouwens dat Jeanne ventilatoren in haar oren heeft om haar herseninhoud koel te houden. Volgens Herbert zit daar een versleten lager in.
Na een heerlijk ontbijt vertrokken we tegen een uur of half tien naar de pistes. Er was even een klein oponthoud met een lift die niet meer op en neer wilde. Met veel hulp kregen we hem echter snel aan de praat en konden we vertrekken richting Reitdorf waar we de langlaufers en wandelaars bij het Gemeindeambt uit de bus hebben gezet. Ze hadden hier zelf voor gekozen om hun eerste tochtje op de pistes te maken. Met een paar kleine ongemakken, te lange stokken, hebben ze toch een geweldige mooie tocht kunnen afleggen. Tegen een uur of half drie werden ze opgehaald door de bus bij de piste in Flachau. Dat wil zeggen de dames stapten in de bus samen met Jalbert. Remko en Nico en Fred gingen door met langlaufen naar de Wagrainer hohe. En nu komt het mooiste: het was de bedoeling om Fred te “slopen” maar dit pakte iets anders uit. Toen we ‘s avonds in het hotel waren pakte Remko de lift, terwijl Fred en Nico een wedstrijdje deden wie het snelste boven was met de trap.
Bij de rote 8er waren er een paar hoogtepunten. Remco onze Benjamin ging op deze eerste dag gelijk zonder beugel naar beneden. Zijn tandarts vond dat ook een goed idee. Yvette die dit jaar voor het eerst onze gelederen kwam versterken vond het een geweldige belevenis om met verschillende begeleiders achter de Bi- unique naar beneden te rutschen. Matthea heeft beter leren skiën door continu onder dwang in Peters ogen te kijken. Normaal levert dat een trauma op maar in dit geval werkte het helend. Wij hebben er een medium bij en Matthea is een stukje tijd kwijt.  Nel heeft ook genoten. Meestal stopt ze na 2 keer een afdaling maar nu zei ze letterlijk:” stoppen we nu al. Ik wil nog een keer.”  Mirjam en Lucienne hebben we de hele dag niet gezien. Maar toen ze eindelijk weer beneden waren kregen we alleen te horen dat was mooi maar nu ben ik moe.
Na het eten hebben we met zijn allen een kleine pub-quiz gehouden. Deze viel in zeer goede aarde. Fanatiek werd er gestreden om den keizers baard. De uitslagen lagen verrassend genoeg dicht bij elkaar maar er was een winnaar. Tijdens de quiz was er een extra ronde voor Nico en Lucienne. Zie foto (paaldansenzondernatteworden)  dus niet voor paal maar onder de paal.

Morgen meer.

Hallo allemaal

Hedenmorgen om een uur of 7.00 was er de wekdienst door Barry. Met een ferme klop op de deur zat iedereen gelijk rechtop in bed. Wassen, aankleden, eten, tandenpoetsen, of alles in een andere volgorde en iedereen zat om 9.10 uur in de bus. Net als gisteren hebben we afscheid genomen van de langlaufers, in Reitdorf.
De skiërs zijn door gegaan naar de rot 8er en tegen 10.00 uur was iedereen op de piste. Enkele kleine veranderingen werden in de loop van de dag doorgevoerd. Vermoeide spieren zere knieën noopten ons dit door te voeren. Wim, een nieuwe deelnemer in de bi-Unique had ook gevraagd het vandaag even rustig aan te doen. Een rondje dan fff pauze. En nu maar wachten op de mee skiënde echtgenoot. Deze had een afslag gemist, kwam in Flachau terecht, en daardoor was er niet alleen tijd voor een bakje koffie maar ook met iets lekkers erbij.

Het was fantastisch mooi weer en alles verliep voorspoedig. Iedereen heeft genoten van het zonnetje, mooie afdalingen en uiteraard van elkaar. Smiddags om 14.00 uur was er een klein hoogtepuntje voor een van de liftoperator. Hij had heel netjes gevraagd of het mogelijk was dat hij ook een keer een afdaling mocht maken in een bi-Unique. Deze mannen helpen ons altijd  zeer goed bij het in en uitstappen van de liften en daarom mocht hij op zijn vrije dag een afdaling maken. Zijn commentaar was dat hij nu nog meer bewondering had voor datgene waar wij de hele dag mee bezig zijn. Supermooi. En later op de middag was er een beetje hectiek op de piste . Iemand was gevallen ( niemand van ons )  vlak bij de lift en beide liftoperators verdwenen richting het ongelukje . Bert werd prompt bevorderd tot liftbediende. ( 3e klas zonder uniform) en hielp iedereen in en uit de lift. ( zie je wel zei Peter :” hij kan ook alles”.
Bij de laatste afdaling van onze mensen sloeg de stemming om. Arjan in de Bi-Unique werd omver geskied door een knaapje van 12/13 jaar . Gevolg een pijnlijke schouder die even door onze dokter is gecontroleerd. Toch maar even foto’s laten maken en daar heeft men geen breuk geconstateerd. Wel de arm een tijdje rust gunnen. Hopen dat hij spoedig weer is hersteld.
Bij de langlaufers moeten we melden dat we 2 gevallen mannen hebben en een gevallen vrouw. Maar zoals een van de foto’s wel laat zien zijn er twee begeleiders gesloopt na een vermoeiende tocht.

Voor de kenners onder ons: het bakkertje is compleet veranderd in een trendy design etablissement. Het unieke sfeertje is weg net als de oude prijzen. De stokken die we gisteren een stukje hebben ingekort voldeden aan alle eisen. Iedereen tevreden en zonder pijn.

Dinsdag
Hallo allemaal,
Vanmorgen vroeg voor het ontbijt was er al veel activiteit in het hotel. Met Arjan ging het niet fijn. Overleg over hoe nu verder. Besloten zo snel mogelijk naar Nederland om evt. verdere schade te voorkomen. Matthea wilde hem wel begeleiden. Verzekeringen, thuisfront een hoop geregel. Herberts heldere manier van denken en ervaring hielpen om ervoor te zorgen dat Arjan vanavond om 18.30 uur al met het vliegtuig mee kon, samen met Matthea. Ze zijn nu onderweg.

Wat aarzelend kwam de rest op gang. De bus in en naar de piste: het zou nog even mooi weer blijven en dan zou het gaan sneeuwen. Het werd een heerlijk dagje tot de hagelstenen naar beneden kwamen. Walter skiede nog met Peter. Zijn mooie stijl werd geprezen en op film gezet.
Nel nam wat gas terug en ging vanaf het mittelstation in de Bi-Unique naar beneden.
Yvette kwam als een sneeuwpop naar beneden maar zonder wortel als neus.

De langlaufers gingen naar st. Michielsgestel. Prachtige loipes en nog een zonnetje erbij. Voor onze helden toch iets te veel gevraagd: opnieuw gingen ze de sneeuw inspecteren. Jalbert slaagde erin tijdens zijn val een stok te steken tussen Nico’s benen zodat hij ook viel. Gelukkig waren Nico’s benen sterker dan de stok: deze brak. Jalbert kon niet verder met 1 stok. Dus pauze houden en overleggen. We ontdekten bij het benzinestation een heel gezellig zitje met een zeer vriendelijke dame die heerlijke koffie en choco schonk. Een aanrader voor reis 4?
We besloten naar de Wagrainer hohe te gaan en langs Klieber voor nieuwe stokken. Daar werd nog flink wat afstand afgelegd zonder een faux pas. Precies voor de bui waren we binnen en konden we de afgelopen dag evalueren. Het was alweer een mooie dag geweest.
Op dit moment wordt er feest gevierd in de Musistadl. Het zal wel geen vroegertje worden.

Hallo volgers
Vanmorgen kreeg iedereen bijna de schrik van zijn/haar leven. Remco had wekdienst en daar hij niet kan zien waar de deuren zijn ging hij maar door de gangen lopen met een geluidsinstallatie die op een popconcert niet zou misstaan. Onder de helse tonen van neder beat werd iedereen direct wakker en had ook niemand zin meer om verder te slapen. En dit gebeurde nadat we de avond ervoor laat in bed kwamen door ons bezoekje aan de muzik stadle. Dus bij deze Remco hartelijk dank namens iedereen. Van Matthea hadden we vannacht een berichtje ontvangen dat ze thuis was in zeeland nadat ze Arjan in het oosten van het land had afgeleverd. (Later op de dag kregen we nog te horen dat ze in het ziekenhuis in Nederland toch een breukje in het sleutelbeen hebben gevonden van Arjan.)
Vanaf hier : Arjan heeeeeel veeeel beterschap en een spoedig herstel gewenst door de hele groep.
Na een gezellig , rustig ,ontbijt zijn we vertrokken naar de piste in Wagrain. De ziekenboeg / uitrustploeg  ( mensen die in het hotel achterbleven )  is vandaag uitgebreid met  een aantal personen. Ze probeerden hun rust te vinden op hun bedje of kamer maar dat werd een beetje bemoeilijkt door de bouwvakkers die met een behoorlijk kabaal aan het werk zijn overdag om de laatste kamers te renoveren.
Ook de langlaufers hebben deze ochtend gekozen om hun vertrekpunt bij de rote 8er te nemen.  Toen de langlaufers bij de piste kwamen was er nog geen loipe getrokken maar vanuit de bus zagen we een loipetrekmachine de loipes voor ons klaar maken. En op de fris getrokken sporen konden wij onze dag beginnen. Fred is een keertje gevallen en ik dacht dat ook Ella even haar schoen opnieuw moest strikken ( of het was een gevalletje van klein valletje) Een aantal rondes op verschillende loipes bij de rote 8er werden door onze groep onveilig gemaakt. En tegen een uur of een vetrokken ze met de bus richting hotel om een paar achterblijvers op te halen en samen te vertrekken naar Filzmoos voor een onvergetelijke arrensleetocht in een wit besneeuwd landschap.  Het leek af en toe wel een kerstwenskaart.
De skiërs hebben zich de hele morgen op alle flanken van de bergen rondom Flachau, Wagrain vermaakt. Vele afdalingen werden er gemaakt en iemand zei zelfs: ”We gaan als de brandweer “ Walter die eerst de hele dag wilde skiën heeft er toch voor gekozen om met de arrenslee mee te gaan. Veel sneeuw en toch een beetje vermoeidheid.
 Na het avondeten werd er in verschillende hoeken van het gebouw erg geheimzinnig gedaan. Overal zaten groepjes te kletsen en te mompelen . Zou dat misschien iets met de bonte avond te maken hebben?  Maar daarover morgen meer

Hallo volgers
Vanmorgen was het een beetje chaos bij het ontbijt. Een aantal skiërs die normaliter pas tegen 8.30 aan het ontbijt verschijnen waren er al om 7.00 uur. Het was een wens van een aantal bi-uniquers om een keer als eerste de piste af te gaan op stukken waar nog frisse sneeuw lag. Dus dat was voor hen vroeg opstaan en voor dag en dauw in de bus om tegen half negen als eerste de tocht met de lift naar boven te nemen. Wat hebben ze genoten en wat hebben wij genoten van de filmpjes en de foto’s die we van hen kregen toegestuurd.
De glimlach die op hun gezicht zat is er de hele dag niet meer vanaf geweest. Nu was dat ook wel heel erg moeilijk omdat de zon de hele dag scheen en dat op een verse laag sneeuw van 30 cm. Iedereen heeft van deze dag genoten het was er een met een gouden randje. Al de anderen zijn gewoon om een uur of negen vertrokken naar de piste. Remco onze jongste deelnemer heeft vandaag een nieuw record verbroken 16 x van het middel station naar beneden. En op het laatst heeft hij zelf nog een wedstrijdje gedaan met Jeanne. (Remco is een blinde skiër die op aanwijzingen aan een touwtje skiet en Jeanne een doorgewinterde alpine skiër die al 17 keer met onze reis is weggeweest) Heel nipt heeft Jeanne gewonnen maar dat kwam meer omdat de begeleider van Remco een verkeerde opdracht gaf. Hij zei rechtsaf in plaats van linksaf. Waardoor Remco 5 meter extra moest maken en hij als 2e over de finish kwam met 1 meter achterstand.
De langlaufers hebben de omgeving van de rote 8er onveilig gemaakt. Rechts af links af rechtdoor omdraaien en nog een keer. Alle loipes hier in de omgeving werden op de juiste manier afgelegd. Voordeel was dat ze als eerste over de nieuw getrokken loipes konden. Tegen een uur of 3 waren de eerste signalen van vermoeidheid zichtbaar maar de echte diehards hebben het werkelijk tot 16.00 uur volgehouden. Toen gauw naar het hotel met een tussenstip bij klieber om ons voor te bereiden o de bonte avond.
De avond was een geweldige avond.: bonte avond
Wat een keur aan artiesten. Een van de hoogte punten was dat vader abraham een special optreden kwam verzorgen. Een van de hotelgasten van Hubert was spontaan bereid om deze ackt op zich te nemen. 10 minuten had hij nodig om zich voor te bereiden. Maar het kleine cafe aan de haven was een top ackt. Ella had uiteraard weer een groot aantal tranentrekkers gecreëerd. Menig mens moest een traantje weg pinken. De 2020 versie die vers van de pers was, en die niemand nog gehoord had. Hierna was het woord aan een conferencier die ons meenam op op een vliegreisje. Jan Smit kwam nog ffff voorbij samen met Joling en ook waren er nog 2 deftige heren die een dansje deden.
En wat heel Nederland nog niet heeft meegemaakt was de eerste versie ( try-out) van heel Holland kakt. Nico zorgde voor een stukje poëzie door een aantal boekjes te verscheuren en hier nieuwe boekjes uit samen te stellen. Een live optreden met als titel kikker en ooievaar was erg hilarisch. En Huub waagde zich op glad ijs door een nummer van Andre houw je harses te vertolken.
Uiteraard was het slotstuk : You never walk alone.  Hierna volgde een korte ontgroening van een aantal nieuwe deelnemers en begeleiders. We mogen hier natuurlijk niets over zeggen.
Tot morgen  of zaterdag

Hierbij het laatste verslag van reis 3 2020
We kunnen natuurlijk weer beginnen met de wekdienst, de slaapkamer dans de ( stoelendans met slaapkamers) en dat het ontbijt weer super was, Dat we naar Reitdorf gingen voor de langlaufers wandelaars,  waar Jolanda voor het eerst sinds lange tijd weer op de laten stond, en daarna naar Wagrain de rote 8er om te skiën en bi-uniqu-en dat kunnen we doen, maar we doen het niet omdat we het verslag gaan afsluiten met een paar appjes die we kregen via de app.  We hebben ze overgenomen zoals ze getypt zijn. Maar eerst de afsluiting. Savonds tegen een uur of 7 toen het eten op was, hebben de begeleiders van afgelopen week een klein verhaaltje verteld over de deelnemers die ze begeleid hadden. We kunnen niet alles letterlijk herhalen maar de tendens was wel dat er een helleboel bakens zijn verzet.  Heel wat records zijn gesneuveld en vele grenzen zijn opgerekt. Gedachten van: dat kunnen we nooit meer doen, zijn veranderd in verdorie dat kan ik ook nog. We hebben met zijn allen veel plezier gehad en ook af en toe een traantje weg moeten pinken. Soms van geluk soms van verdriet. Vele hoogtepunten zijn de revue gepasseerd, En we hebben ook even stil gestaan bij het ongelukje van een van onze deelnemers. Arjan ( en natuurlijk ook Matthea die je naar huis heeft begeleid)  jullie zijn geen moment uit onze gedachten geweest. Maar aan alles komt een eind en zo ook aan deze week. Ongeveer half negen zijn we vertrokken na een fantastische week. Onderweg naar Nederland nog snel even een band van de aanhanger gewisseld en om 9 uur waren we aan de ontbijttafel. Hieronder een paar berichtjes die we de afgelopen 24 uur in de groeps app hebben kunnen lezen .

[1-2 12:38] Marga Peeters:  Ga heerlijk languit op bank 🎾🎾 👀, weet niet hoeveel ik ervan ga zien, voordat ik 😴😴😴
 [1-2 13:08] Nicolien Nieuwenhuizen: Heerlijk😴😴😴 Hier strax ook een powernap👌🏻
[1-2 13:37] Peter Zwanenburg: Nu Yvette even naar haar woning gebracht in Rotterdam, haar taxi kon pas om 15 uur , daar dachten wij anders over 🤷‍♂😊
[1-2 13:42] Nardie Oude Nijhuis: Nogmaals van mijn kant alleen maar grote bewondering voor alle vrijwilligers, nu ook weer om Yvette niet zo lang in de kou te laten staan. Ik voel me vereerd dat ik deel heb mogen zijn van al deze kanjers
 [1-2 13:48] Nicolien Nieuwenhuizen: Geldt ook voor jou, lieve Nardie❤
[1-2 14:06] Peter Zwanenburg: We zijn met zijn allen alles voor anderen
[1-2 14:06] Peter Zwanenburg: En voor onszelf natuurlijk
[1-2 14:25] Wim Van Dijk: Aan allen jongens en meisjes van jullie werd ik bijna blij dat ik een beperkt ben geworden wel tussen knotsen van haken)) 🍺🍺🍺🍺want dan had ik deze fantastische groep mensen nooit leren kennen wat zijn julli mooi dat jullie dit allemaal als vrijwilligers doen afgezien van mijn mede beperkten die ondanks hun eigen vaak eigen grote beperking nog lol in het leven kunnen hebben ik ben mezelf een stuk minder zielig gaan vinden! wie zich spiegelt aan een ander spiegelt zich zacht! zonder iemand tekort te willen doen Sieb en Bas wat zijn jullie en fijne pracht kracht mensen Patrick bas en Sieb zoals jullie mij lekker hebben leren genieten van de Bi unique na finetuning zodat het voor mij ook genieten werd nadat ik na de eerste afdalingen weer een paar kleuren voor de kakmadam had bij geproduceerd. Trouwens geniale act van Jeanne en Annelies na de finetuning van mijn bed door Herr Huby heb ik uiteindelijk lekker geslapen. Peter Bert en Ans Dank je wel Bij lijf en weder dienende tot volgend jaar namens Wim en Melinda een hele grote knuffel voor iedereen in het bijzonder ook Jorien en niet te vergeten Melinda die mij mijn vingers van  het putje hebben leren halen zoveel inzet en werk allėėn al voor mij dank jullie wel ! nouja zo voelt het nu allemaal! Na  de controle te hebben overgegeven aan  anderen dan mijzelf  Kan ik weer veel meer uit het leven halen dan mijn trots mij toeliet. Dat ik Voor een grote groep mensen nu durf te zingen, had ik vroeger nooit gedurfd! Dank jullie wel dat er jullie weer iets van mijn trots terug hebben gegeve. In het woord '"trots zit het woord "rot's" verborgen toch nog weer iets mooi's!
Groet Wim
[1-2 14:40] Marga Peeters: Mooi Wim, ik hield het niet droog tijdens het lezen... Ontroerend mooi 😪❤😘😘😘
[1-2 14:45] Jorine Juffermans: Wim, het genoegen was/is geheel  wederzijds!
[1-2 14:46] Lucienne: Lieve Wim en alle!
Super fijn om te lezen dat je jezelf opnieuw hebt gevonden en hou die positieve vibe vast!  En weet je wat ik het mooie vind ? Iedereen is gewoon zichzelf gebleven. Supergaaf dat we door onze aanwezigheid je een stopweek heb gehad. Ik heb ook genoten 🥰😘 dank voor je lange bericht, doet me goed.
[1-2 15:00] Wim Van Dijk: Voor de hele stichting haar bedenkers en bestuur natuurlijk een mooie gedrevenheid!
 [1-2 15:07] Mels Buitenhuis: Wim,  Mooi bericht uit het hart, hoop dat je dit volgend jaar weer opnieuw mag ervaren, en dat je er nog 51 weken van mag na genieten! Zodat we je volgend jaar weer zo’n nieuwe top week kunnen bezorgen!!
[1-2 15:18] Goran Rudez: Er is maar 1 SSO! Voor mij de 9e keer alweer. Met een reden
[1-2 15:19] Matthea Van Der Laak: Wauw Wim... rilling over m’n rug en tranen in de ogen...
Daarom hou ik zo van deze sso familie... chapeau voor m’n lieve vriendjes en vriendinnetjes...🔝😘👍🏽
[1-2 15:44] Herbert van Vijven: Iedereen weer heerlijk thuis na een fantastische week.
Met name de deelnemers bedankt voor jullie vertrouwen.
Ik heb voor de tweede keer genoten van SSO    Op naar 2021......!
 [1-2 15:57] Gerrie Boers: Hi lieverds ,
Ik ook weer veilig thuis ik heb weer ontzettend genoten van iedereen  Nu mij weer ff resetten naar het gewone leven. Allemaal weer bedankt voor de super week ❤
 [1-2 16:51] Nicolien Nieuwenhuizen: Lieve allemaal, Woorden schieten te kort na al deze woorden uit ieders ❤! Fijn dat iedereen weer veilig thuis is! Laten we met deze bijzondere familie de bergen en loipes van Flachau weer bedwingen in 2021!💪🏻👊🏻😘