2019 -4

Reis 4   2019

Dag 08: Skiwedstrijd en afscheid (vrijdag 8 februari 2019)

Was gisteren de wedstrijd voor de langlaufers, vandaag zijn de skiërs aan de beurt voor hun wedstrijd. Dus bij de Rote 8-er aangekomen gaan alle skiërs naar boven en daar wachten we tot Robert Jan, Arend en Ferry het wedstrijdparcours hebben uitgezet. Zodra zij klaar zijn skiën we met de deelnemers naar de finish en gaan de begeleiders ieder bij een poortje staan, om de deelnemers aan te sporen. Ook nu is het een spannende wedstrijd en gaan de deelnemers allemaal tot het uiterste om een zo scherp mogelijke tijd neer te zetten. Ook voor hen horen we vanavond tijdens het diner de uitslag, ik ben benieuwd.

Op het moment dat ik dit schrijf zijn de meeste koffers beneden en wordt de bus zo geladen. Na het diner vertrekken we naar Nederland, na een hele mooie week in Oostenrijk. Morgen zal ik nog laten weten hoe het laatste deel van onze reis is verlopen.

Dag 07: Langlaufwedstrijd en bonte avond (donderdag 7 februari 2019)

Vandaag staat de langlaufwedstrijd op het programma. In de ochtend krijgt iedereen nog de kans om te oefenen voor de wedstrijd. Vanaf 12:30 zetten Jos en ik het wedstrijdparcours uit, zodat om 13:30 uur de wedstrijd kan starten. Het is een wedstrijdparcours waar onderweg eerst een ballon kapot geprikt moet worden. Halverwege het parcours moet er gekeerd worden en met 2 dobbelstenen worden geworden, zodat er bonus seconden gewonnen kunnen worden, afhankelijk van de worp met de dobbelstenen. Even verder op moet een grote bal weggetikt worden met de skistok en net voor de finish moet er nog een poortje gepasseerd worden.

Alle langlaufdeelnemers doen hun uiterste best om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten. Hierbij worden ze onderweg aangespoord door hun eigen en door de andere begeleiders. De uitslag van de wedstrijd wordt vrijdagavond bekend gemaakt tijdens het afsluitende diner.

Terug in het hotel aangekomen vinden er nog enkele voorbereidingen voor de bonte avond plaats. De bonte avond zelf begint om 20:30 en bestaat uit 15 verschillende acts. Het is leuker om naar de foto’s te kijken dan alles hier uitgebreid te beschrijven. Een ding kan ik er nog wel over schrijven: iedereen heeft weer leuke acts neergezet en daardoor werd het een gezellige avond !

Nog kort iets anders. Hoewel ik eerder had aangegeven te gaan stoppen als reisleider van reis 4, heb ik me deze reis bedacht. Als ik zie hoeveel plezier de deelnemers aan deze reis beleven en vanwege de goede groep begeleiders, wil ik dat nog niet missen. Dus volgend jaar ga ik weer mee als reisleider van reis 4.

Dag 06: Rookworst en Arrenslede (woensdag 6 februari 2019)

Deze ochtend worden we een uurtje later gewekt en dat is toch wel lekker. Na het ontbijt, dus om 10 uur, vertrekken we naar Filzmoos. Daar ligt de piste er stralend bij, en is het heerlijk zonnig weer. De langlaufers zoeken hun loipes op en de skiërs gaan met de lift omhoog. Rond het middaguur komt iedereen terug bij de bus, want daar heeft Robert Jan voor een lunch gezorgd, namelijk broodje warme rookworst. Heerlijk zo in de Oostenrijkse sneeuw een traditionele rookworst ! Robert Jan bedankt voor dit leuke initiatief.

Hierna rijden we door richting de stallen / opstapplaats voor de arrensledetocht. Na een drankje stappen we allemaal in en met 4 arrensledes gaan we op pad voor een rit van ongeveer 1,5 uur naar de UnterAlm. Er is tijdens de vorige reizen zo veel sneeuw gevallen, dat we regelmatig tegen sneeuwwallen zitten aan te kijken van 1,5 tot 2 meter hoog. Bovenaan gekomen gaat iedereen naar binnen en worden allerlei gerechten besteld, van Kaiserschmarren tot Zwiebelrostbraten. Er wordt volop van genoten en na ruim anderhalf uur stappen we weer in voor de terugreis in de arrenslede. In Filzmoos is nog wat tijd over voor boodschappen. Daarna rijden we terug naar het hotel.

Na het avondeten, waar beduidend minder gegeten werd dan andere avonden, werden de voorbereidingen voor de bonte avond opgestart. Iedereen kon zich opgeven bij Wouter en later werden in menig kamer al danspasjes of teksten van liedjes geoefend. Om het een feestelijk tintje te geven kregen we van Birgit een heerlijk glas glühwein.

Dag 05: Oeps, veel te laat ! (dinsdag 5 februari 2019)

Vandaag hebben we weer een jarige in onze reis, namelijk Beatrijs. Bij het ontbijt wordt zij door iedereen toegezongen vanwege haar verjaardag. En bij een verjaardag horen cadeautjes, naast een kaart waarop iedereen een wens heeft geschreven, krijgt Beatrijs ook nog een cadeautje.

Na het ontbijt rijden we om 9 uur weg. Bij het hotel is het nog fris, -12 °C, maar het zonnetje doet al zijn best. Bij de Rote 8-er lift staan we ook nog even in de schaduw, dat zal op de piste snel veranderen. Iedereen gaat met de lift omhoog, sommigen stappen uit op het midden station, anderen stappen boven uit. Een deel gaat de kant van Flachau uit, een ander deel richting Waigrain, en dat blijft later net even te ver.

Het is heerlijk ski-weer en na enkele afdalingen wordt het koffie drinken op een terras in de zon. Het is toch wel zwaar dat vrijwilligersWERK. Hierna worden nog meerdere afdalingen gemaakt om daarna ook de lunch op het terras te nuttigen. Na de lunch genieten we opnieuw van de goede sneeuw, de mooie pistes en het lekkere weer. Om 4 uur ’s middags zijn de meeste skiërs en langlaufers bij de bus. Alleen kunnen we er niet in, want Jet is er nog niet en met haar een grote groep skiërs. Deze groep blijkt zich enigszins vergist te hebben in de afstand en de drukte en vanwege het late tijdstip op de piste redden zij het niet meer om bij ons uit te komen.

Na enige tijd zien we wel Jet aankomen, de rest echter niet. Gelukkig kunnen we nu de schoenen wisselen en de ski’s in de bus leggen. Omdat we niet compleet zijn, rijden we met de bus naar Waigrain. Daar pikken we onze verloren schapen op en na bijna 1,5 uur vertraging rijden we terug richting Hüttau. Omdat het al laat is gaan we gelijk aan tafel. Na het eten hebben we kort tijd om te douchen en om te kleden, want vanavond staat Musistadl op het programma.

We rijden even na achten weg, richting Musistadl. Vanwege de eerder gevallen sneeuw kan Jet ons niet voor de deur afzetten en moeten we een korte wandeling maken door de sneeuw. Binnengekomen in Musistadl begint de band na ongeveer een half uur te spelen en stroomt de dansvloer vol met deelnemers en begeleiders van SSO.

Het is weer een groot feest, dat nog vergroot wordt door een actie van Robert Jan, die voor René, de reisleider, het mooie polonaise nummer ‘Heb je even voor mij’ van Frans Bauer heeft aangevraagd. Jullie moeten eens weten hoeveel plezier René hiervan gehad heeft. Hierna blijft de dansvloer vol, totdat het weer tijd is om te vertrekken om 11 uur. Na een frisse wandeling door de sneeuw bereiken we weer de bus, en brengt Jet ons veilig thuis.

Dag 04: Op de langlauflatten in de zon (maandag 4 februari 2019)

Deze ochtend, Na weer een heerlijk ontbijt, rijden we rond 9 uur weg uit Hüttau, op naar de Rote 8-er. Daar stapt iedereen weer uit. De skiërs gaan allemaal weer de lift in naar het middelstation of nog hoger. De langlaufers starten op de loipes bij de Rote 8-er. De groep met Marco, Roeland en Sybren, onder leiding van Ad en Herman Derk zijn al snel uit ons blikveld verdwenen. Dat geeft Jos, de nieuwe langlauf coördinator de ruimte en tijd om met de andere deelnemers en begeleiders allerlei oefeningen te doen. Oefeningen die goed van pas komen tijdens het langlaufen, heuvel op en heuvel af. En dat er goed geoefend wordt, blijkt al snel later, wanneer de latten ondergebonden worden.

Omdat Vera geblesseerd is, is er wat geschoven met de begeleiding en gaan de volgende koppels op stap (steeds deelnemer en begeleider): Martin en Toon, Maarten en René, John en Ron, Ciska en Irma, Beatrijs en Marja, Annemarie en Ilse, en Jos geeft overal tips en aanwijzingen ! Omdat het zonnetje steeds beter doorkomt, is het genieten geblazen in de loipes.
Na een fikse ronde is het tijd voor koffie en voor sommigen gelijk aansluitend de lunch. Na de lunch worden de latten nog een keer ondergebonden en meerdere kilometers afgelegd.

Moe en voldaan stoppen de langlaufers aan het einde van de middag. En daar zien we ook weer de skiërs, de net als de langlaufers ook genoten hebben van de goede sneeuw en het heerlijke weer. Alleen is er zo aan het einde van de mooie dag weer een pechgeval, omdat een van de deelnemers van een trap afglijdt en daarbij lelijk ten val komt. We nemen geen risico en laten hem met zijn begeleider langs gaan bij de arts in Flachau. Die kan straks van al die SSO-pechgevallen goed op vakantie ! Na onderzoek blijkt dat er niets gebroken is en dat het ‘slechts’ een kneuzing van de schouder is.

Na het avondeten worden we verrast op een Kahoot quiz, die door Ilse en Denise wordt verzorgd. Met behulp van een smartphone of tablet moeten allerlei vragen beantwoord worden en degene met de meeste goede en snelle antwoorden is de winnaar. Vragen over het aantal inwoners Hüttau, het land van de schnitzel, de beste bingomasters en de moeilijkheidsgraad van pistes passeren de revue. Na 2 rondes zijn Arie en Lucie de winnaars van de leuke Kahoot ! Daarna blijft iedereen gezellig beneden hangen en drinkt nog een drankje. Morgen weer een nieuwe dag, dan maar zonder pechgevallen stel ik voor.

Dag 03: Sneeuw en skiën (zondag 3 februari 2019)

Toen we vanochtend de gordijnen opendeden nadat we gewekt waren door Lia, Ellen, Denise en Ilse, zagen we dat het sneeuwde. Er was de afgelopen nacht een nieuw laagje verse sneeuw gevallen. Rond 8 uur was iedereen beneden voor het ontbijt en om Wouter toe te zingen, die vandaag jarig was en 45 jaar is geworden. Na het ontbijt maakte iedereen zich klaar voor vertrek en iets na 9 uur reden we weg richting Rote 8-er. Daar gingen zowel de skiërs als de langlaufers er vandaag uit.

Al snel bleek dat niet alle begeleiders goed opgelet hadden bij het verlaten van het hotel, want de langlaufski’s van John ontbraken. Deze waren achter gebleven in de skikelder van het hotel. Gelukkig kan je bij de Rote 8-er bij de Intersport huren, dus daarmee was het probleem snel opgelost.
Hierna gingen de langlaufers hun eigen weg en de skiers met de cabinebaan naar het middelstation. Bij het middelstation werd vandaag de warming up verzorgd door Arie en Wouter. Zij deden erg hun best om bij iedereen de spieren op te warmen. Hierna werd de eerste afdaling gemaakt met de hele ski-groep. Altijd een mooi gezicht om alle deelnemers en begeleiders naar beneden te zien skiën.

Na de eerste afdaling besluit een deel van de groep helemaal naar boven te gaan. Boven aangekomen is het daar heel mistig en is er veel meer sneeuw gevallen. Dit maakt het skiën echt moeilijk. Soms zie je gewoon niet waar je skiet, en dat voelt niet fijn. Tijdens de afdaling neemt het zicht gelukkig weer toe en zonder kleerscheuren bereiken we de lift die ons weer naar de Rote 8-er brengt. Vandaar gaan we naar het restaurant beneden aan de lift waar iedereen verzamelt voor de lunch, dus de skiërs en de langlaufers.

Na de lunch worden er nog meerdere afdalingen gemaakt. Rond 16 uur is iedereen helemaal klaar en rijden we terug naar het hotel. Helaas is het vandaag ook een pechdag, want eerder deze middag is een van de langlaufbegeleidster ongelukkig gevallen en heeft haar arm gebroken, blijkt na een bezoek aan de dokter. De gebroken arm wordt gegipst en van een mitella voorzien.

Na het avondeten worden de voorbereidingen getroffen voor de bingo avond. De prijzen worden uitgestald, daar zijn wel 2 tafels voor nodig, zoveel prijzen zijn er door de diverse begeleiders meegebracht. Bedankt Arend, Jos, Robert-Jan, Marijke, Lenie en ilse !!

De bingo masters van vanavond zijn Ferry en Wouter. Zij zien er met hun hoge hoeden en glitterjasjes fantastisch uit en weten de spanning voor de deelnemers goed op te voeren.

In drie rondes worden alle prijzen gewonnen door de deelnemers.  Na ruim anderhalf uur bingo spelen zijn de twee prijzen tafels helemaal leeg. Ik denk dat de meeste koffers vrijdag niet dicht gaan van alle gewonnen prijzen die mee terug moeten naar Nederland.

Dag 02: Aankomst in Hüttau (zaterdag 2 februari 2019)

Het is druk tijdens de nachtelijke rit, veel verkeer op de weg en daarbij regent het ook flink. Als dat later maar goed gaat met de Oostenrijkse sneeuw. We stoppen een aantal keren, vanwege het rijtijdenbesluiten het wisselen van chauffeur Bashir verlaat de bus en wordt opgevolgd door een vertrouwd gezicht voor ons, Jet. Vanwege de grote drukte en files onderweg, rijden we hierna niet in een keer door naar Hüttau, maar maken we nog een extra stop. Fijn voor iedereen die de benen even wil strekken, een sanitaire stop op het programma heeft staan of gewoon zin in koffie heeft. Bij het tellen door Jos gaat, zo blijkt later iets niet goed. Jos telt 44 personen, dat klopt, alleen heeft Jos de chauffeur meegeteld en dan zijn we 45 personen. Gelukkig hebben we wakkere begeleiders aan boord, die opmerken dat we een bepaalde persoon nog missen. Gelukkig zijn we nog op het parkeerterrein bij het benzine station, dus stoppen we gelijk en wordt er een search and rescue actie in gang gezet. De verloren reisgenoot wordt daarna snel gevonden en kort daarop rijden we met 44 reisgenoten en 1 chauffeur echt verder richting Hüttau.

Daar komen we rond 11:15 uur aan. Iedereen helpt mee de bus leeg te halen en niet snel daarna wordt alle bagage naar de kamers gebracht. Om 12 uur hebben we de lunch bestaande uit soep en vegetarische pasta, een soort thuiskomer. Hierna een volgend verplicht onderdeel, het passen van schoenen en ski’s e.d. We worden weer goed geholpen bij de firma Klieber in Eben. Nadat iedereen zijn of haar huurspullen heeft, rijdt de bus terug naar het hotel. Daar aangekomen gaat een aantal rusten een ander deel gaat Hüttau in om in een kroegje wat te drinken.

Om 18 uur hebben we ons eerste 4 gangen diner van deze week in Hubertushof. Daarna gaan een aantal begeleiders en deelnemers nog een keer Hüttau in, anderen kiezen ervoor om snel te gaan slapen, zodat zij morgen fris aan de eerste dag in de sneeuw kunnen beginnen

Dag 01: Vertrek (vrijdag 1 februari 2019)

Wanneer ik aankom in Voorburg, net even over half acht ’s avonds, staat de bus al klaar en de meeste van de opstappers in Voorburg ook. Ik maak kennis met onze aanrij chauffeur, Bashir, en daarna wordt alle bagage en ski’s in de bus ingeladen. Ruim voor 20 uur draaien we de snelweg op naar Utrecht. Ook daar zijn we ruim op tijd en na even gewacht te hebben is ook iedereen die Utrecht opstapt, aanwezig en met alle spullen in de bus gestopt, rijden we verder naar de laatste opstapplaats, Zevenaar. Daar stapt de grootste groep in en zit de bus gelijk vol met in totaal 44 reisgenoten, de chauffeur niet meegerekend. Voorlopig wordt het kilometers vreten.