2015-2

Zaterdag 17 januari

Gisterenavond vertrokken we in de stromende regen uit Numansdorp. Ons reisgezelschap bestaat dit jaar uit 42 mensen en daarvan stapten er 21 in Numansdorp al in de bus. Roel – de chauffeur van Besseling – zou het eerste stuk van de reis (tot Bad Camberg) voor zijn rekening nemen, waarna John het van hem zou overnemen.

Met 21 al redelijk doorweekte begeleiders en deelnemers vertrokken we om 19.50 uur uit Numansdorp. Ongeveer een uurtje later arriveerden we bij Transferium Westraven. Hier stonden 13 begeleiders en deelnemers op ons te wachten. Het regende inmiddels iets minder hard. Behalve vele familieleden waren ook Harry en Hennie naar het transferium gekomen om ons uit te zwaaien! Hartstikke leuk natuurlijk!

Rond 21.00 uur reden we naar Zevenaar voor onze laatste stop op weg naar Duitsland en Oostenrijk. Hier voegden zich Michelle, Renée, Ilse, Wilma, Jan Louis en Rob nog bij ons illustere gezelschap. Met 40 mensen in de bus begonnen we aan onze reis naar Oostenrijk. We misten alleen Wouter en Nadine nog, maar die waren inmiddels met de eigen auto op weg naar hun overnachtingsadres in de buurt van Würzburg.

Rond 2.00 uur verliet Roel in Bad Camberg de bus en nam John het stokje van hem over. John was ook vorig jaar al onze chauffeur en dat was zowel ons als John zelf heel goed bevallen! Zo goed dus dat John ook dit jaar weer graag met ons mee wilde!

Het weer was niet best: veel regen en weinig sneeuw onderweg! De busreis verliep verder voorspoedig en na een paar korte en langere stops waren we rond 10.45 uur in Hüttau.Hubert en Birgit stonden al op ons te wachten. Het weerzien was hartelijk en gezellig! Soepel werden alle koffers en tassen naar de kamers gebracht en kon iedereen zijn of haar intrek in de kamers nemen.
We zaten net aan tafel voor de lunch toen Wouter en Nadine binnenkwamen. Daarmee was het hele reisgezelschap compleet! Na de lunch vertrokken de meesten van ons naar Klieber in Eben voor (langlauf)ski’s en schoenen. Ook dat was allemaal behoorlijk vlotjes geregeld. Iedereen ging terug naar het hotel; Joke en ik gingen nog even naar Wagrain om de skipassen op te halen. Hubert had zijn VW-busje ter beschikking gesteld. Toen Joke en ik terug wilden naar Hüttau konden we niet meer in het busje! Ik had de sleutel op de achterbank gelegd en de deur dicht gedaan, maar die kon ik dus met geen mogelijkheid meer open krijgen. Na een telefoontje naar Hubert kwam Wouter met de reservesleutel naar Wagrain. Eind goed al goed dus!

De rest van de middag werd besteed aan een bezoekje aan de plaatselijke kroeg of gewoon lekker in het hotel blijven en de gemiste slaap van de nacht ervoor inhalen! We hebben inmiddels onze eerste maaltijd genuttigd en die was prima! Met de begeleiders hebben we nog even bij elkaar gezeten voor de belangrijkste zaken van deze week en nu gaat bij de meeste deelnemers en begeleiders langzaam het licht uit………

Lekker op tijd onder onze dekbedden en morgen goed uitgeslapen beginnen aan onze eerste ski- en langlaufdag!
Welterusten en tot morgen!
Bart

Zondag 18 januari
En ja eindelijk is het weer zo ver. We gaan weer skiën en langlaufen. We worden op een vrolijke manier gewekt door Renée,  Ilse en Michelle die erg roze uitzagen. Na het ontbijt vertrekken we.
De skiërs worden  als eerste afgezet  Radstadt/Altenmarkt en in tegenstelling tot andere jaren is het een  kleine groep. Henk , Marco en Albert met ieder 2 begeleiders, en Guus, Bastian en Remon met hun begeleiders. Joke als coördinator en Bart als reisleider .

Het is altijd een mooi gezicht in de ochtendzon om deze groep weg te zien wandelen, in  een witte wereld , op weg naar een heerlijke dag.
De langlaufers hebben dit jaar de meeste deelnemers Winfred, Neeltje, Arno, Frank, Erik, Harry, Karin, Henk, Arie, Joline, Ewout en nieuwkomer Mendy. Zij stappen in Flachau uit. Ook onze buschauffeur John gaat het vandaag eens proberen. Ewout wandelt altijd, en helpt waar hij kan. Nieuwe begeleider Bas houdt het na een paar keer proberen voor gezien, daarin tegen staat Winfred gewoon weer op de latten, na vorig jaar zijn duim te hebben gebroken.!

Algauw splitst de groep in zich tweeën, Joline, Karin en Mendy voor wie het even wennen is om op de latten te staan. De rest van de groep gaat de witte weilanden in.
Iedereen is weer blij om in Flachau te langlaufen met onze vaste koffietentjes en onze stamkroeg Klause.  Vorig jaar zijn we er vanwege de weersomstandigheden alleen op vrijdag geweest.
Als we in de middag de skiërs gaan ophalen is het in de bus alweer een dolle boel, de Macarena wordt in het gangpad gedanst en aansluitend doen we er de polonaise maar achteraan. Ja je moet wat als je wacht.

Frank rent van de bus naar de piste heen en weer en helpt met spullen dragen, want de begeleiders hebben soms hun handen vol.
Het avondprogramma is de BINGO. Daan en Roger organiseren de avond, en het is weer een gezellige avond. Nieuw en spannend is ook wel weer dat alle prijzen ingepakt zijn…….een grotere verrassing des temeer.  Maar het is weer een top avond, woorden zijn overbodig gezien de foto’s.

Maandag 19 januari
Na de geslaagde Bingo van gisterenavond werden we vanochtend gewekt door Wouter en Nadine. De dag begon met de verjaardag van Marijke! Ze werd door de vrouwelijke begeleiders hartstochtelijk toegezongen! Ook kreeg ze een paar zonnebloemen die de dames ergens in het hotel op de kop hadden getikt. Tijdens het ontbijt werd Marijke opnieuw toegezongen, dit keer door alle begeleiders en deelnemers.
Na het ontbijt vertrokken we naar Flachau, naar de Achter Jet. Hier gingen de skiërs met de gondel naar boven, al duurde het door de drukte even voordat iedereen in de gondel zat. De langlaufers bleven in Flachau zelf en verdeelden zich in twee groepen. De groep van Daan bestond uit 19 deelnemers en begeleiders en gingen op pad voor een mooie ronde door de Flachause dreven. In Reitdorf werd het plaatselijke bakkertje/cafeetje bezocht, maar er was helaas geen Apfelstrudel vandaag. Na de toezegging dat die Apfelstrudel er morgen wel zou zijn beloofde Daan dat het gezelschap morgen terug zou komen.
Wilma, Jacqueline, Dodo, Heleen, Joline, Karin en Mendy bleven in de buurt van Klause en de Achter Jet en vermaakten zich daar prima. Na een paar dagen de kat uit de boom te hebben gekeken (het is per slot van rekening de eerste keer dat ze meegaat) begint Mendy steeds vrijer te worden en geniet ze zichtbaar van deze leuke vakantie. Joline en Karin gaan natuurlijk al langer mee, maar leren er met langlaufen toch ieder jaar wel weer wat bij. Wat een heerlijke, leuke, spontane en gezellige meiden zijn het toch!!
De skiërs vermaakten zich prima in de zon op de Flachause hellingen. Als er niet geskied wordt is er altijd wel ergens een terras waar de koffie, warme choco en Apfelstrudel zich prima laten smaken! Het is vooral leuk om te zien hoe Henk, Albert, Marco, Guus, Remon en Bastian genieten van het skiën! Ze hebben het met hun begeleiders dan ook niet slecht getroffen natuurlijk!
Uiteindelijk kwam iedereen, langlaufers en skiërs, elkaar ’s middags bij Klause weer tegen. Dat blijft toch een heerlijk adresje! Een inmiddels niet meer weg te denken Gasthof in onze SSO-vakanties! Wat zijn de mensen daar ongelooflijk gastvrij!
Rond 15.45 uur bracht John ons terug naar het hotel. Wat boffen we toch met deze chauffeur!! Wat een heerlijke vent! Goed om hem er bij te hebben! We hebben John in onze arme gesloten (dat hadden we eigenlijk vorig jaar al) en we hebben hem gebombardeerd tot onze 25e begeleider!!
Na de avondmaaltijd gingen we naar Bischofshofen voor het kegelen. Hier hebben we een hele gezellige avond gehad, maar dat zien jullie op de foto’s zelf wel! Rond 22.30 uur waren we terug in het hotel en zocht iedereen moe maar voldaan zijn of haar bedje op!
Tot morgen! Bart

Dinsdag 20 januari
Vanochtend werden we gewekt door Roger en Carlo. Na het ontbijt vertrokken we voor weer een nieuwe dag skiën en langlaufen. Ik ben vandaag een dagje met de langlaufers mee geweest en daardoor kon Nadine een dagje met de skiërs mee. John bracht de skiërs naar Wagrain (Rote 8er) en ging daarna met de langlaufers naar Flachau. Daar stapte de langlaufgroep, net als gisteren, uit bij de Achterjet. De groep splitste zich ook vandaag weer in tweeën. Ik mocht met de groep van Daan mee, dus gingen we met een behoorlijk groep op pad: Frank, Ewout, Arie, Arno, Neeltje, Erik, Winfred, Henk, Harry, Marijke, Rinus, Bas, Corrie, Daan, Michelle, Renée, Ilse, Wilma en ikzelf. We gingen op pad richting Reitdorf. Hier hebben we het plaatselijke bakkertje bezocht en ….. er was inderdaad Apfelstrudel vandaag. Rond 14.15 uur waren we bij Klause. Daar aangekomen kwamen we Joline, Karin, Mendy, Wilma, Jacqueline, Dodo en Heleen tegen die nog even gingen langlaufen.
De skiërs gingen omhoog met de Rote 8er, maar kwamen uiteindelijk toch allemaal weer in Flachau terecht. Het was ook vandaag weer prachtig weer en de omstandigheden waren prima! Terwijl wij met de meeste langlaufers nog bij Klause zaten kwamen Henk, Marco, Mien, Guus en Joke binnen. Even later gevolgd door Albert en Wim. Angelique kwam met Remon en Bastian in de gondel naar beneden en Wouter, Nadine, Annette, Rob, Jan Louis, Carlo en Roger kwamen skiënd naar beneden. Rond 16.00 uur bracht John ons – na weer een heerlijke dag – terug naar het hotel.
Na het avondeten maakten we ons op voor Musistadl Hubertushof, een idee van Joke, Jacqueline en Heleen. Dat de meeste begeleiders en deelnemers de moeite hadden genomen zich uit te dossen in Oostenrijkse kleding blijkt wel uit de foto’s!! Leuk ook dat zo veel ouders de moeite hebben genomen om hun kinderen er tijdens deze avond op zijn Oostenrijks uit te laten zien!!
Het werd een heerlijke avond, mede dankzij DJ Wouter! Hij zorgde de hele avond voor leuke, toepasselijke en opzwepende muziek! Het werd een avond die voor de echte Musistadl niet onderdoet!! Een leuk idee van drie zeer betrokken begeleidsters! Bedankt Joke, Jacqueline en Heleen!
Om 23.00 uur ging de stekker er echt uit en zocht iedereen lekker zijn of haar bedje op in de wetenschap dat we morgenochtend een uurtje langer kunnen blijven liggen!
Bart

Woensdag 21 januari
Normaal gesproken is woensdag altijd de dag waarop we voor de arrensledetocht naar Filzmoos gaan. Dit jaar was dat helaas niet mogelijk (we gaan nu morgen), maar toch konden we vanochtend een uurtje langer blijven liggen. Dat was na de geweldige muziekavond van gisteren ook niet verkeerd natuurlijk! Deze ochtend was het aan Jan Louis en Rob om ons te wekken. Dat hebben we geweten! De heren kwamen met veel kabaal de kamers binnen en waren op de gang nog luid en duidelijk te horen. Ik kan mij niet voorstellen dat er iemand is die hier niet wakker van is geworden…….
Als ik het nog even over onze Musistadl Hubertushof mag hebben: ik ben in het verslag van gisteren helemaal vergeten te zeggen dat we ook dit jaar weer een ontgroeningsritueel hadden voor onze nieuwe begeleiders. Dit jaar zijn dat Michelle, Ilse en Bas. Omdat Nadine naar de mening van de jury al te lang niet was mee geweest mocht ook zij (opnieuw) meedoen aan dit voor iedereen leuke gebeuren. Gezeten op een stoel krijgen de deelnemers steeds een spekje in hun mond (dat ze niet mogen doorslikken). Na ieder spekje moeten ze de woorden ‘SJOEMIE BOEMIE’ uitspreken, zodanig dat het voor iedereen nog te horen is. Iedereen krijgt net zo lang een spekje in zijn of haar mond gestopt tot het moment dat de hierboven genoemde woorden niet meer te verstaan zijn. Volgens mij viel Michelle als eerste af, gevolgd door Ilse. Bas en Nadine trokken lang samen op, maar uiteindelijk was het toch de ervaring van Nadine die de doorslag gaf. Zijn won de battle of de spekjes, maar de jury was van mening dat ook Michelle, Ilse en Bas zeer geschikte begeleiders zijn voor de familie die reis 2 inmiddels is. Welkom bij de club!
Na het ontbijt gingen we op weg voor een nieuwe dag skiën en langlaufen. Er waren een paar kleine personele mutaties: Nadine ging weer langlaufen met Arno, Wilma ging vandaag met de groep van Daan mee en ikzelf ging met Joline, Karin en Mendy mee. Ik wilde de vorderingen van de dames wel eens met eigen ogen gadeslaan. Ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik vandaag met deze kanjers op stap ben gegaan! Karin en Joline hebben in vergelijking met vorig jaar weer vooruitgang geboekt en Mendy, die na de eerste dag nog erg kritisch was over het langlaufen, heeft zich vandaag opnieuw van haar beste kant laten zien! En ze geniet er zichtbaar van! Zo vertelde ze ons vandaag heel enthousiast dat ze volgend jaar weer mee gaat!!
De groep van Daan bezocht ook vandaag het plaatselijke bakkertje in Reitdorf en kwam aan het begin van de middag naar Dampfkessel, één van de vele horecatenten aan de piste in Flachau. Ook het groepje van Joline, Karin, Mendy, Heleen, Jacqueline, Dodo en mijn persoontje liet zich nog even in de Dampfkessel zien. Om 15.45 uur waren de skiërs ook weer terug bij de bus. Zij hadden ook vandaag weer een heerlijke dag gehad in Wagrain en Flachau!
Vanavond stond de Vossenjacht op het programma. Nu René Koevoet er niet meer bij is om deze leuke activiteit te organiseren had ik het zelf maar op mij genomen het van hem over te nemen. Dankzij onze vossen Roger, Carlo, Corrie, Bas, Annette, Angelique, Rob en Jan Louis werd het weer een heerlijke avond! Roger had een mand meegenomen met een slang en koekjes erin, Carlo zat op de rug van een oud omaatje, Corrie en Bas zagen er zeer feestelijk uit en vroegen onze deelnemers om ballen door een ring te gooien.

Annette en Angelique hadden zich verkleed als Kerstmannen. Dat ze voor de plaatselijke kroeg stonden was niet geheel toevallig. Minimaal één van de twee had iets te diep in het glaasje gekeken en stond wat wankel op de benen. Ze hadden voor alle deelnemers een heel leuk cadeau: een witte pulli met daarop het logo van de SSO! Hartstikke leuk!! Jan Louis liet een meesterlijke imitatie zien van onze eigen Jan Louis van Gaal en demonstreerde een perfecte Van Persie (wie heeft zijn doelpunt tegen Spanje niet gezien!). Samen met Rob drilde hij de ploeg, zocht naar de perfecte Robin van Persie en naar de wat sneue Iker Casillias (de onfortuinlijke Spaanse doelman die dit doelpunt te verwerken kreeg). Uiteraard mocht het Wilhelmus daarbij niet ontbreken. Dankzij onze 8 vossen werd dit dus weer een zeer geslaagde avond!! Na afloop stond er weer Glühwein op ons te wachten bij Hubert en Birgit.
Morgen naar Filzmoos voor de luchtballonnen en de arrensleetocht. Een leuk vooruitzicht! Daarover morgen meer.

Tot morgen! Bart

Donderdag 22 januari
Ook vanochtend moest er natuurlijk gewekt worden. Dit maal hadden Dodo en Mien de dankbare taak om iedereen op tijd uit bed te krijgen. Dat dit prima gelukt is bleek wel uit het feit dat iedereen om 8.00 uur aan het ontbijt zat. Een heerlijk begin van de dag is dat toch altijd! Even lekker wakker worden onder het genot van een kop thee of koffie, een glaasje sinaasappelsap, een bakje yoghurt of een belegd broodje.

Vandaag stond de arrensledetocht op het programma. Omdat het deze week ook de week van de luchtballonnen in Filzmoos is leek het ons een prima idee om iets eerder naar Filzmoos te gaan. Dan konden we voordat we met de arrensleden op pad gingen nog even naar de opstijgende luchtballonnen kijken. Bij aankomst in Filzmoos bleek dat de luchtballonnen vandaag niet zouden opstijgen! De wind stond niet goed en dan gaan er geen luchtballonnen de lucht in. Een grote teleurstelling natuurlijk! Iedereen had zich hier toch flink op verheugd!
Gelukkig hoefden we bij de Fiakerwirt niet lang te wachten en waren de paarden snel voor de wagens gespannen. Met 4 arrensleden ging het richting Unterhofalm en gelukkig lag er zoveel sneeuw dat al snel de wielen omhoog konden en de sleden op de glijzijers naar boven konden. Het was ook vandaag weer prachtig weer, dus konden we bij de Unterhofalm lekker buiten zitten. Vrijwel niemand neemt op deze dag een lunchpakket mee en geniet van de mogelijkheid om daar boven iets lekkers uit te zoeken op de menukaart. Uiteraard moest er ook nog even gedold worden in de sneeuw door begeleiders en deelnemers.

Na ongeveer 1,5 uur gingen we terug naar Filzmoos. Vervolgens gingen we met de bus naar Altenmarkt waar nog even souvenirs, chocola en andere lekkernijen gekocht konden worden. Vrijwel ons hele gezelschap belandde uiteindelijk bij Café/Konditorei/Bäckerei Haidl, waar iedereen zich tegoed deed aan koffie, thee, warme choco en een heerlijk stuk Oostenrijks gebak!
Inmiddels heeft John ons weer teruggebracht naar het hotel. Na het avondeten beginnen we aan onze laatste avond, de spetterende Bonte Avond! We hebben vanavond drie gasten. Mijn jongste zoon Bas – in de afgelopen jaren vaker met ons mee geweest als begeleider – is deze week voor zijn werk in Oostenrijk en vond het wel een leuk idee om er vanavond bij te zijn. Hij kent veel van de begeleiders en deelnemers, dus dat zal best een leuk weerzien worden. Jos en Yvonne, vrienden van Heleen en mij, zijn deze week zelf op vakantie in Filzmoos (we hebben hen vanochtend al even gezien) en ook zij vonden het een leuk idee om eens met eigen ogen te zien hoe het er bij ons in zo’n week allemaal aan toegaat. Wat is er dan leuker om erbij te zijn als wij de Bonte Avond organiseren?

De Bonte Avond wordt gepresenteerd door Remon, Rob en Wouter. We zijn nu druk met de voorbereidingen, dus ik kan pas in het verslag van morgen schrijven hoe het geweest is. Het wordt ongetwijfeld weer een geweldige avond, daar twijfel ik geen moment aan!
Morgen is het dan alweer onze laatste dag. Wat is deze week weer voorbij gevlogen! Een week met prachtig weer, heel veel gezelligheid én een hele hechte groep begeleiders en deelnemers. Het is niet zo gek dat we het met elkaar wel eens over de SSO-familie hebben! Zo voelt het inderdaad!!
De foto’s van de Bonte Avond houden jullie nog even tegoed. Dat gaat waarschijnlijk vandaag niet meer lukken. Als het deze week niet altijd even soepel is gegaan met het op de SSO-website krijgen van verslagen en foto’s, dan komt dat door het ongelooflijk trage internet bij Hubert in het hotel!! Het was af en toe écht om helemaal gek van te worden!!
Wij gaan ons nu in het feestgedruis storten en gaan er een onvergetelijke laatste avond van maken!!

Groeten, Bart

Vrijdag 23 januari

Het zit er jammer genoeg weer op! Gisterenavond hebben we inderdaad een zeer geslaagde Bonte Avond gehad!! Dankzij onze presentator Remon en zijn secondanten Rob en Wouter kregen we een vol en afwisselend programma voorgeschoteld. De foto’s zijn daarvan het beste bewijs!

Vanochtend werden we op zeer ludieke wijze gewekt door Annette, Angelique, Erik, Bastian, Daan en John. We kregen allemaal een kopje thee op bed én een zoen van Bastian.
Na het ontbijt hebben we even de tijd genomen om alvast een aantal koffers en tassen in te pakken en om 9.30 uur bracht John ons naar Flachau. Helaas hadden we op deze laatste dag geen mooi weer. De skiërs hebben deze laatste dag last gehad van mist en laaghangende bewolking, bovendien was het behoorlijk wat kouder dan de afgelopen dagen. Ook voor de langlaufers waren de omstandigheden – na de afgelopen fraaie dagen met veel zon – niet bepaald ideaal. Toch hebben we met de hele groep nog aardig kunnen langlaufen en skiën op deze laatste dag.
Rond lunchtijd verzamelde iedereen zich voor de laatste keer bij Klause, waar nog even uitgebreid geluncht werd. Wat zijn de mensen van Klause toch enorm gastvrij!! Als wij binnenkomen en er zitten toevallig een paar verdwaalde gasten aan ‘onze’ tafels dan worden deze gasten verzocht ergens anders te gaan zitten zodat de deelnemers en begeleiders van reis 2 alle ruimte hebben. Fantastisch!!!

Na de lunch volgde nog de prijsuitreiking. Alle deelnemers werden door hun begeleiders met mooie en lovende woorden toegesproken en als ultieme beloning kregen ze de welverdiende medaille om hun nek gehangen. Met een bus van Huber Reisen werd iedereen weer naar Hubertushof gebracht. Roger en ik brachten – met het busje van Hubert – de ski’s en schoenen terug naar Klieber in Eben.

Toen Roger en ik weer in Hüttau waren kwamen we op hetzelfde moment Hans van Zanden en Jan tegen. Een leuk weerzien met de reisleider van reis 1 en de langlaufcoördinator van de reizen 3 en 4. Ze eten vanavond gezellig een hapje met ons mee en zwaaien ons uit als we rond 20.00 uur beginnen aan onze terugreis naar Nederland. Ook Wouter blijft vanavond achter in het hotel. Hij knoopt er nog een weekje vakantie aan vast en haalt morgen Annemarlijn (zijn vrouw) en Linde (hun dochtertje) op van het vliegveld in Salzburg. Hij kan dus nog lekker een nachtje bij Hubert blijven overnachten.

Het was een fantastische week!! Iedereen heeft genoten van een hele mooie week! Op deze manier is het een genot om reisleider te mogen zijn van zo’n gezelschap!!
Rob, Jan Louis, Wilma, Ilse, Renée, Michelle, Henk, Marco, Harry, Albert, Angelique, Daan, Roger, Corrie, Bas, Rinus, Carlo, Annette, Wim, Marijke, Henk, Winfred, Remon, Erik, Bastian, Guus, Neeltje, Arno, Mendy, Joline, Arie, Ewout, Frank, Karin, Mien, Jacqueline, Dodo, Joke, Heleen, Wouter, Nadine én John:: BEDANKT VOOR DEZE PRACHTIGE WEEK!!!!

Er volgen nog foto’s van gisteren en vandaag en morgen zal ik nog even een berichtje op de site zetten als we weer allemaal thuis zijn.

Groeten en tot volgend jaar!         Bart

Zaterdag 24 januari

We zijn weer thuis! We waren om 7.00 uur in Zevenaar, om 9.15 uur in Utrecht en om 10.30 uur in Numansdorp. Fijn dat iedereen weer gezond en wel thuis is! Dat geeft na zo'n week eigenlijk nog de meeste voldoening!! Nu lekker allemaal uitrusten, bijkomen en dan maandag weer starten met het 'normale' leven!!